< Terug naar bronnen

Een mobiele sportapplicatie voor de Eiffage Benelux Groep

Ontdek de mobiele sporttoepassing die we ontwikkelden voor de groep Eiffage Benelux en haar 2000 medewerkers. Van hun behoeften tot de ontwikkelde oplossingen, wij delen onze samenwerking met deze grote groep met u.

#1.

Onze klant

Onze klant maakt deel uit van de Eiffage Constructie-tak binnen de Eiffage Groep. Deze tak, die gespecialiseerd is in verschillende vakgebieden zoals bouw, renovatie, schrijnwerkerij, vastgoed en industriële werken, heeft ongeveer 2000 mensen in dienst in 14 filialen in België en Luxemburg.

We werkten samen met Eline Princen en Juliette Murcie, HR Project Managers bij Eiffage Benelux. Ze besloten een beroep te doen op onze diensten omdat ze na lang nadenken beseften dat hun project een ontwikkeling op maat nodig had om perfect aan hun verwachtingen te voldoen. Eiffage Benelux koos liever voor een Belgische dienstverlener zodat ze met een lokaal bedrijf konden samenwerken. Zo begon onze samenwerking.

#2.

Hun noden en behoeften

Eiffage Benelux wilde graag een oplossing om hun werknemers aan te moedigen meer te bewegen en meer aandacht te besteden aan hun gezondheid. Ook wilden ze het gemeenschapsgevoel binnen het bedrijf versterken en geld inzamelen voor goede doelen.

Dit project ontstond tijdens de pandemie: door het telewerken gingen mensen minder op kantoor werken en zagen ze elkaar dus ook veel minder. We moesten dus met een idee komen dat werknemers meer in beweging zou brengen en hen ook in staat zou stellen om samen te komen, zelfs virtueel.

Geld inzamelen voor goede doelen was een heel belangrijk onderdeel van het project, aangezien Eiffage Benelux al vele jaren goede doelen steunt. Voor de komst van het coronavirus gingen medewerkers persoonlijk goede doelen helpen ter plaatse, maar door de situatie op dat moment was dit uiteraard niet meer mogelijk. We moesten dus nadenken over een andere manier om deze verenigingen te steunen.

Dankzij dit project konden ze verschillende problemen tegelijk oplossen.

#3.

Onze oplossing

De mobiele applicatie die door ons team is ontwikkeld, omvat een sportuitdaging van 2 maanden met 6 fasen die door onze klant zijn vooropgesteld..

Er zijn meer dan 25 sporten opgenomen in de uitdaging en elke sessie van een van deze sporten die in de applicatie wordt opgenomen, levert punten op en geeft een filiaal de mogelijkheid om te winnen. Het aantal punten varieert afhankelijk van de intensiteit van de sport.

Naast de hoofduitdaging hadden werknemers de mogelijkheid om deel te nemen aan bonusuitdagingen (sit-ups, push-ups, enz.) om extra punten te verdienen, en ook om 3 workshops bij te wonen.

Bovendien verzamelden en verdienden ze geld voor 2 goede doelen in België als ze de laatste fase van de uitdaging bereikten.

3 schermen van de mobiele applicatie Eiffage Benelux

We ontwikkelden een mobiele applicatie met de look en feel van een sociaal netwerk, waarmee elke deelnemer zijn of haar sportsessies met een foto in de nieuwsfeed kon publiceren, de publicaties van andere medewerkers kon liken en pinnen, aanmoedigingsberichten kon posten, de klassementen van de filialen kon bekijken, enz. Er was ook een virtuele kaart met 6 etappes die 6 steden voorstelden en dus 6 gebouwen die gebouwd werden door de filialen van Eiffage Benelux.

Er was ook een virtuele kaart met 6 etappes die 6 steden voorstelden en dus 6 gebouwen die gebouwd werden door de filialen van Eiffage Benelux. Om het nog motiverender te maken, liep er een man langs het parcours: hoe meer de medewerkers sportten, hoe verder hij op de kaart kwam.

We installeerden ook GPS-tracking om deelnemers in staat te stellen hun sportactiviteit automatisch te registreren (mogelijk bij bepaalde sporten zoals hardlopen) in plaats van hun gegevens handmatig in te voeren na hun sessie.

Moeilijkheden tijdens het project:

"De integratie van GPS-tracking was een uitdaging en leverde ons een paar problemen op," geeft Mathieu, onze projectmanager, toe. "Het kostte ons meer tijd dan aanvankelijk gepland om het te implementeren, maar we hebben de oplossing gevonden. Deze integratie was het grootste probleem van het project.

We ontdekten ook een probleem aan het einde van het project: er waren enorm veel elementen in de applicatie geladen, wat de werking vertraagde, maar ons team heeft dit probleem snel verholpen.

 

#4.

De voordelen

"Het project heeft 10.000 euro opgebracht voor een stichting in Wallonië en 10.000 euro voor een vereniging in Vlaanderen".

Eline Princen en Juliette Murcie zijn opgetogen: "De mobiele applicatie heeft het mogelijk gemaakt om de 3 doelstellingen van Eiffage Benelux te bereiken: onze werknemers motiveren om aan sport te doen, hen samenbrengen (het project heeft een teambuildingsessie in elk filiaal gecreëerd) en tot slot geld inzamelen voor een vereniging".

De eerste editie van de uitdaging beviel erg goed en de deelnemers gaven aan dat ze het graag nog een keer wilden doen. Iets meer dan 400 van de 2000 medewerkers deden mee. Hierbij moet worden opgemerkt dat 60% van alle werknemers arbeiders zijn, een groep die in de ervaring van Eiffage Benelux moeilijker te betrekken is bij een dergelijk project. Het was dan ook een groot succes voor deze eerste sportieve uitdaging.

Bovendien bracht het project €10.000 op voor een stichting in Wallonië en €10.000 voor een vereniging in Vlaanderen. Een heel mooi bedrag dat werd opgehaald door samen met collega's te sporten. Alle doelstellingen werden behaald!

#5.

Onze samenwerking

"Het zijn echt experts op dit gebied, ze hebben vanaf het begin goed naar onze behoeften geluisterd en daarom hebben we zo'n geweldig resultaat bereikt!''

De samenwerking is voor beide partijen heel erg goed verlopen, en Eline Princen en Juliette Murcie zijn dan ook meer dan tevreden over het verloop van het project. Sterker nog, ze hebben ons aanbevolen om de applicatie verder te ontwikkelen en een tweede sportieve uitdaging toe te voegen.

Dit is wat ze te zeggen hadden:

"We vonden dat er goed geluisterd werd naar onze behoeften, wat we vroegen, enzovoort. Mathieu (de projectmanager) zorgde er altijd voor dat we kregen wat we nodig hadden," legt Juliette Murcie uit.

Eline Princen voegt daaraan toe: "Ze zijn echt experts op hun gebied, ze hebben vanaf het begin echt naar onze behoeften geluisterd en daarom hebben we uiteindelijk een geweldig resultaat gekregen! Ik denk ook dat ze voor elke vraag die we stelden altijd wisten wat er technisch mogelijk was.''

Ook aan onze kant was de samenwerking een succes! Ze reageerden altijd erg snel, wisten wat ze wilden voor hun toepassing en waren begripvol als het ging om het identificeren van bepaalde problemen.

We kijken ernaar uit om opnieuw samen te werken aan een tweede sportuitdaging!

 

Heb je zelf een project voor een mobiele applicatie? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen!

Heb je een vraag, een project om te ontwikkelen?Twijfel niet langer en neem contact met ons op!