< Terug naar bronnen

Mobiele applicatie voor de Grand Prix van Spa-Francorchamps

De Grand Prix van Spa-Francorchamps, erkend als het mooiste Formule 1-circuit ter wereld, trekt elk jaar duizenden internationale bezoekers. Dit prestigieuze evenement wordt beheerd door een klein, toegewijd team en vereist een zeer precieze organisatie om een onvergetelijke ervaring te garanderen. De afgelopen twee jaar hebben we samengewerkt met de Grand Prix van Spa om een innovatieve mobiele applicatie te ontwikkelen die tegemoet komt aan de groeiende behoeften van toeschouwers en hun beleving van het circuit optimaliseert. Lees er meer over in deze casestudy.

#1.

Onze klant

De Grand Prix van Spa wordt gerund door een team van een tiental personen. Dit team organiseert elk jaar opnieuw de prestigieuze Formule 1 Grand Prix van Spa-Francorchamps.

Het circuit wordt beschouwd als het mooiste ter wereld, maar het is ook het langste in het F1-kampioenschap. De lengte en schoonheid maken het een must voor motorsportfans. Elk jaar komen er dan ook bezoekers van over de hele wereld naar het evenement kijken.

De organisatie van de Grand Prix van Spa-Francorchamps vereist een rigoureuze planning, aangezien het team drie dagen lang een groot aantal toeschouwers moet ontvangen. De efficiëntie van deze organisatie is cruciaal voor het succes van het evenement.

Photo issue du site internet officiel de Spa GP

#2.

Hun noden

We werken al 2 jaar op rij samen met de Grand Prix van Spa-Francorchamps. In het eerste jaar was onze belangrijkste taak het ontwikkelen van een mobiele applicatie voor bezoekers: deze app moest toegangstickets opslaan en een kaart bieden om de weg op het circuit makkelijk te kunnen vinden.

Daarnaast moest de app moest ook race-uitslagen en weekendschema's bieden. In 2024 werkten we met feedback van gebruikers om mogelijke verbeteringen te identificeren.

Het Spa GP-team wilde dat we updates voor de mobiele applicatie maakten op basis van de ontvangen feedback, om de gebruikerservaring nog soepeler te maken.

#3.

Onze oplossing

Dit jaar brachten we een aantal verbeteringen aan in de mobiele applicatie:

  • De startpagina bevat nu de laatste verkeersinformatie en -activiteiten:

We kunnen in realtime communiceren met gebruikers om hen op de hoogte te stellen van files en de beste routes om te nemen, inclusief het aanraden van het gebruik van Waze.

  • Nieuws is ook beschikbaar op de startpagina:

Gebruikers kunnen bijvoorbeeld de namen controleren van artiesten die optreden in de fanzone. Ze kunnen ook evenementen op en buiten het circuit in realtime bekijken.

  • We hebben de kaart verbeterd voor betere oriëntatie:

Gebruikers kunnen nu hun telefoon gebruiken om zich te oriënteren aan de hand van de windstreken, en hun positie wordt in realtime bijgehouden op de kaart.

  • Tickets zijn gemakkelijker te herkennen:

Elk ticket heeft in de applicatie dezelfde kleuren als op papier, waardoor ze makkelijker te herkennen zijn. Vroeger moest het personeel de QR-code scannen om te controleren in welke zone mensen wilden gaan, wat tot wachtrijen kon leiden. Nu kan het personeel sneller vaststellen of het het juiste ticket is dat mensen laten zien, omdat elke kleur overeenkomt met een precieze toegangszone.

  • Het ontwerp van de applicatie is aangepast om het intuïtiever te maken:

We hebben een functie toegevoegd die het makkelijk maakt om startroosters en wedstrijdresultaten te raadplegen. De navigatie door de verschillende schermen is intuïtiever, wat de gebruikerservaring verbetert.

  • We hebben de functionaliteit voor het melden van problemen op de applicatie verbeterd:

Gebruikers konden al problemen op het circuit of elders melden, maar we besloten een stap verder te gaan om een nog betere service te bieden. We kunnen nu bijvoorbeeld opnieuw contact opnemen met bezoekers als hun probleem een follow-up vereist en bovendien kunnen problemen worden gecategoriseerd voor een beter beheer en een betere afhandeling. Gebruikers kunnen ook verschillende foto's toevoegen om hun probleem te illustreren en te preciseren.

Design de l'application Spa GP

Dankzij deze verbeteringen kunnen we efficiënter inspelen op de behoeften van bezoekers, waardoor de gebruikservaring nog beter wordt.

#4.

De resultaten

Het gebruik van de mobiele applicatie was een enorm succes! In 2024 werden meer dan 140.000 tickets rechtstreeks in de applicatie gescand. Notificaties waren ook erg populair, met bijna 4 miljoen verstuurde notificaties.

De app werd maar liefst 40.000 keer gedownload in de App Store en 23.000 keer in de Play Store. Dankzij deze resultaten hebben we de 4e plaats bereikt in de lijst van gratis applicaties in de App Store! We zijn erg blij dat deze cijfers hoger zijn dan vorig jaar. Op het hoogtepunt van het weekend gebruikten 3.000 mensen tegelijkertijd de app, wat het enthousiasme van bezoekers aantoont.

Dankzij onze ervaring was het beheren van de grote stroom gegevens niet ingewikkelder. Bovendien stonden twee leden van ons team klaar om eventuele problemen op te lossen en content in realtime toe te voegen indien nodig.

#5.

Onze samenwerking

Het partnerschap dat het eerste jaar werd opgebouwd met de Grand Prix van Spa-Francorchamps was al erg positief en de klant was tevreden over het geleverde werk. Op deze solide basis konden we voortbouwen voor het tweede jaar van onze samenwerking.

Dit jaar hebben we onze relatie verder versterkt. De samenwerking verliep soepel tijdens het hele project, zowel voor als tijdens de Grand Prix. Deze aangename samenwerking droeg bij aan het succes van het evenement. We zijn erg tevreden!

#6.

Conclusie

We zijn verheugd dat onze samenwerking met de Grand Prix van Spa-Francorchamps voor het tweede achtereenvolgende jaar zijn effectiviteit heeft bewezen. De verbeteringen aan de mobiele applicatie hebben niet alleen de bezoekerservaring verrijkt, maar hebben het ook makkelijker gemaakt om het evenement te beheren. De resultaten, zoals de toename in downloads en het massale gebruik van de applicatie, zijn het bewijs van dit succes. Dankzij een goed onderhouden relatie en een fijne samenwerking konden we voldoen aan de verwachtingen van zowel de klant als de gebruikers, waardoor het succes van deze samenwerking is verzekerd. Nogmaals bedankt aan het Spa GP team voor het vertrouwen!

Heb je een vraag, een project om te ontwikkelen?Twijfel niet langer en neem contact met ons op!

Wat kunnen we leren van dit artikel ?

Heeft u vragen of zit u misschien toch nog met enkele twijfels? Bekijk dan gerust even de lijst met de meest voorkomende vragen van klanten.