< Terug naar bronnen

KISS : "Keep it Simple, Stupid"

Het Kiss-principe, dat staat voor "Keep it Simple, Stupid", betekent het aanmoedigen van eenvoud in het ontwerp en het vermijden van onnodige complexiteit. Lees in dit artikel waarom we aanraden dit concept toe te passen bij de ontwikkeling van uw digitale oplossing.

#1.

KISS : "Keep it Simple, Stupid"

Het Kiss-principe, dat staat voor "Keep it Simple, Stupid", is een ontwerpprincipe dat inhoudt dat je de voorkeur geeft aan eenvoud in het ontwerp en onnodige complexiteit vermijdt.

Dit concept is van toepassing op vele gebieden, en in dit artikel zullen we uitleggen waarom we aanraden om het te gebruiken in IT-ontwikkeling.

Bij Deuse passen we het KISS-principe toe omdat we geloven dat het ons in staat stelt om de best mogelijke oplossingen te ontwikkelen.

#2.

KISS VS Over Engineering

Dit principe staat lijnrecht tegenover wat bekend staat als over-engineering: het ontwerpen van een product om robuuster te zijn of meer functionaliteiten te hebben dan nodig is voor het basisgebruik, waardoor het proces onnodig complex of inefficiënt wordt.

Over-engineering wordt meestal gebruikt voor "just-in-case" situaties: dit wijst op het toevoegen van functionaliteiten die in de toekomst nodig kunnen zijn, maar waarover geen zekerheid bestaat.

illustratie van over engineering

Het is soms noodzakelijk, maar wordt vaak gezien als tijd- of geldverspilling. Het vermindert de productiviteit van de developers omdat ze meer functies moeten bouwen (en onderhouden) dan verwacht die misschien niet gebruikt zullen worden.

Sommige ontwikkelaars gebruiken ook over-engineering om een complex probleem op te lossen omdat ze denken dat de oplossing ook complex is.

We zullen bekijken hoe het KISS-principe hen kan helpen om problemen snel op te lossen terwijl de code eenvoudig en begrijpelijk blijft.

#3.

Het KISS-principe om je plaats in de markt te vinden

Integreer niet te veel functies:

We zijn geneigd te denken dat een product veel functies moet hebben om aantrekkelijk te zijn, maar over het algemeen gebruiken we een product maar voor een beperkt aantal functies. Door dus een eenvoudig product met een paar functies te ontwikkelen, kunt u meer gebruikers overtuigen.

Sterker nog, hoe meer functies u aan uw product toevoegt, hoe complexer het wordt, waardoor het voor nieuwe gebruikers moeilijk te gebruiken kan zijn.

Volgens Andrew Chen (general partner bij Andreessen Horowitz en adviseur en investeerder in startende technologiebedrijven) moet u niet concurreren op features. Als het basisconcept van uw product niet werkt, herwerk het dan in plaats van nieuwe functies toe te voegen.

Product Market Fit illustratie

Een andere positionering:

Het belangrijkste is om een concurrerend product te lanceren juist vanwege zijn fundamenteel andere positie in de markt - niet vanwege het aantal functies dat het heeft.

Als de markt bijvoorbeeld verzadigd is met boekhoudsoftware voor KMO's, maak dan juist software voor grote groepen.

Natuurlijk is niet elke nieuwe functie slecht, maar het moet uw andere positionering ondersteunen.

Andrew Chen wijst erop dat als er al een leider in uw markt is, u die niet simpelweg van de troon kunt stoten door simpelweg een paar functies toe te voegen aan de functies die er al zijn.

Om dat te doen, zou u vanaf de lancering een compleet product moeten ontwikkelen, wat erg moeilijk is om te doen. Over het algemeen lanceert u een product, waarna u het na gebruikersfeedback geleidelijk aan en stapsgewijs verbetert.

De beste aanpak is om te beginnen met een eenvoudig product met een andere marktpositionering.

Uw product moet anders zijn - en dus niet per se beter - dan dat van uw concurrenten.

#4.

Het KISS-principe voor het ontwikkelen van een aantrekkelijk en intuïtief product

Het KISS-principe moet worden geïntegreerd in elke fase van het ontwerp van uw product: het basisconcept, de werking, het ontwerp, de constructie, enz. Alles moet vanuit het principe van eenvoud worden bedacht.

Een duidelijke structuur:

Om een product te laten werken, moet het begrijpelijk zijn voor gebruikers, zodat ze altijd weten wat ze moeten doen.

Elke pagina van uw product moet zo eenvoudig en duidelijk mogelijk zijn. Als de pagina's te veel opties bieden en uw gebruikers afleiden van het hoofddoel, zal u gebruikers verliezen, die er over het algemeen niet van houden om uit te zoeken hoe een product werkt.

Door een eenvoudig product te ontwikkelen, wordt het intuïtief en dat zal gebruikers aanspreken.

illustratie van wireframes

Geoptimaliseerde flows:

Het hebben van geoptimaliseerde flows helpt ook om gebruikers te overtuigen om bij uw product te blijven. U verliest gebruikers bij elke stap, dus het is aan te raden om het aantal stappen te verminderen om meer conversies te genereren. Het idee is om het leven gemakkelijker te maken voor uw gebruikers.

Voorbeeld: de registratieflow: houd deze zo eenvoudig mogelijk en hou deze zo kort mogelijk mogelijk om uw gebruikers niet te ontmoedigen, bijvoorbeeld door ze de optie te bieden om zich via Facebook te registreren.

Een slecht geoptimaliseerde feed kan leiden tot een slechte gebruikerservaring. U moet zich richten op de bovenkant van uw funnels en geen extra functies onderaan toevoegen, omdat deze uw product niet verbeteren.

#5.

Het KISS-principe om u te helpen uw product gemakkelijker te verkopen

Niet alleen zijn ze vaak beter ontworpen, maar over het algemeen zijn eenvoudige producten ook gemakkelijker op de markt te brengen en te verkopen. Technologie wordt niet altijd simpelweg begrepen door het grote publiek en voor elk product heeft men de keuze uit tientallen vergelijkbare opties. Als u uw product dus eenvoudig presenteert, heeft u meer kans op succes.

Hoe gemakkelijker een product uit te leggen is, hoe gemakkelijker het te verkopen is. Albert Einstein zei: "Als je het niet kunt uitleggen, begrijp je het niet goed genoeg." Dit was al een beetje een toepassing van het KISS-principe.

De UX van producten (gebruikerservaring) en marketing zijn met elkaar verbonden: de elementen die een product goed ontworpen maken, zorgen er over het algemeen voor dat het gemakkelijker te verkopen is.

Bijvoorbeeld, het verwijderen van overbodige functies, het hebben van een duidelijke visuele hiërarchie en duidelijke oproepen tot actie zijn technieken die helpen bij het creëren van eenvoudige producten, die zowel goed geoptimaliseerd zijn (UX) als aantrekkelijk (marketing).

#6.

Voorbeeld van KISS vs over-engineering

Illustratie van het KISS-principe: Immoweb

Het concept van Immoweb is zeer eenvoudig: u kunt onroerend goed huren, kopen of verkopen. Er zijn filters en enkele opties om u te helpen bij uw zoekopdrachten en advertenties, maar over het algemeen zijn dit de drie belangrijkste functies van deze oplossing.

Er zijn zeer weinig overbodige functies. Gezien het succes van Immoweb is dit een uitstekend voorbeeld van het gebruik van het KISS-principe, eenvoudig en effectief.

Immoweb-toepassingsscherm

Facebook, een ontelbaar aantal functies:

Facebook is een goed voorbeeld van over-engineering, ook al heeft het in dit geval succes. Facebook heeft een groot aantal functies: Messenger, Marketplace, Gaming, Stories, Live video's, enzovoort. Natuurlijk hebben ze deze toevoegingen niet allemaal tegelijk geïntroduceerd; ze zijn geleidelijk aan toegevoegd.

Deze ontwerpbenadering zou niet haalbaar zijn voor een nieuw product, want met zoveel functies kan de aandacht van gebruikers gemakkelijk afdwalen. Het zou een veel te complex product zijn voor een lancering. Facebook kan zich dit veroorloven, maar bedenk dat dit een uitzondering is en dat het beter is om met een eenvoudig product te beginnen om succes te behalen.

#7.

Het KISS-principe voor kwalitatieve ontwikkeling

Het toepassen van het KISS-principe vergemakkelijkt aanzienlijk de ontwikkeling van uw product. Met dit principe moeten ontwikkelaars altijd streven naar eenvoud, de kern van de zaak benadrukken en de code beperken, omdat dit de begrijpbaarheid verbetert.

Een begrijpelijke code maakt het onder andere eenvoudiger om functies toe te voegen en ook om eventuele problemen sneller te vinden en op te lossen.

Dit principe beveelt aan om taken op te splitsen in subtaken en complexe problemen op te splitsen in vele kleine problemen die dan gemakkelijker en sneller op te lossen zijn.

illustratie van een taak verdeeld in meerdere taken

Het feit dat de code op deze manier wordt opgesplitst en vereenvoudigd, vermindert de ontwikkeltijd en daarmee uw initiële budget.

Dankzij dit principe kunnen ontwikkelaars grotere systemen bouwen zonder dat ze onbeheersbare machines worden.

Complexiteit betekent niet per se robuustheid. Het feit dat de code van uw oplossing lang en ingewikkeld is, garandeert niet dat deze performanter en robuuster zal zijn.

Een complexe code betekent alleen maar dat uw budget hoger zal zijn, omdat de ontwikkeling meer tijd in beslag neemt en het onderhoud ingewikkelder is.

#8.

Het KISS-principe voor efficiënt onderhoud en vermindering van technische schuld

Onderhoud:

Er zijn twee soorten onderhoud: correctief onderhoud, wat inhoudt dat softwarebugs worden gecorrigeerd, en evolutionair onderhoud, wat betekent dat nieuwe functionaliteiten worden toegevoegd.

Zoals we eerder hebben besproken, maakt het KISS-principe het mogelijk om problemen sneller op te sporen en op te lossen. Correctief onderhoud wordt dus aanzienlijk vereenvoudigd met dit principe.

Een softwareoplossing evolueert voortdurend om aan nieuwe eisen te voldoen. Om dit te bereiken, moeten ontwikkelaars terugkeren naar de broncode en deze aanpassen aan deze nieuwe vereisten.

Onderhoud illustratie

Een complexe taak om uit te voeren als het team over-engineering heeft gebruikt. Na verloop van jaren zal het steeds meer tijd vergen om de code te begrijpen en aanpassingen aan te brengen.

Aan de andere kant, als het ontwikkelingsteam het KISS-principe heeft gevolgd, wordt evolutionair onderhoud eenvoudig verzekerd.

Technische schuld:

In softwareontwikkeling is er sprake van technische schuld, die bestaat uit gebreken, fouten en defecten in de code. Het omvat ook delen van de code die verouderd zijn, evenals onnodige complexiteiten.

Door het KISS-principe toe te passen, vermindert u deze technische schuld aanzienlijk, omdat uw code normaal gesproken voldoende eenvoudig en begrijpelijk is.

Mocht u toch technische schuld opbouwen, dan kunt u deze vrij gemakkelijk beheren, aangezien bugs eenvoudig geïdentificeerd kunnen worden.

#9.

Het KISS-principe voor optimale aanpassing aan veranderingen

Wanneer u een product op de markt brengt en de prestaties wilt meten, kunt u A/B-tests uitvoeren: twee versies van dezelfde pagina aan verschillende gebruikers voorleggen en de resultaten evalueren. Op die manier kunt u bepalen of u al dan niet wijzigingen moet aanbrengen aan uw product.

Vaak heeft u in het begin niet genoeg gebruikers om de resultaten statistisch significant te maken.

twee versies van hetzelfde scherm

Een eenvoudig product ontwikkelen waarbij bijna alle gebruikers door dezelfde stromen gaan (bijvoorbeeld registratie) is dan zeer nuttig, omdat u sneller bruikbare resultaten zult hebben dan wanneer u een product met veel functies zou hebben die slechts door een klein percentage van de mensen wordt gebruikt. Het toepassen van het KISS-concept stelt u in staat sneller te handelen.

Als het KISS-principe op alle niveaus van het ontwerp van uw product wordt toegepast, kunt u gemakkelijker veranderingen aanbrengen en uw project indien nodig heroriënteren.

Uw codebasis zal flexibeler zijn, gemakkelijker te wijzigen en aan te passen aan nieuwe vereisten en uw wensen.

#10.

Conclusie

Het KISS-principe is nuttig op alle niveaus van productontwerp.

Het toepassen van dit principe zal u in staat stellen om:

Makkelijker uw plek op de markt te vinden

Uw product gemakkelijker op de markt te brengen

Een aantrekkelijk product te ontwikkelenEen intuïtief product te ontwikkelen met een betere gebruikerservaring

Een robuuster product te ontwikkelen

Uw technische schuld te verminderen

Optimaal onderhoud te waarborgen en zo de evolutie van uw product te garanderen

Heb je een vraag, een project om te ontwikkelen?Twijfel niet langer en neem contact met ons op!