< Terug naar bronnen

Een digitale marketingstrategie optimaliseren, het voorbeeld van Electric by D'Ieteren

Electric by D'Ieteren, een start-up die in 2019 werd gelanceerd door de D'Ieteren Groep om tegemoet te komen aan de groeiende vraag op de markt van elektrische voertuigen, heeft een beroep gedaan op onze diensten om hen te helpen hun groei te verzekeren en voort te zetten door ons de verbetering en optimalisering van een deel van hun marketingprocessen toe te vertrouwen.

#1.

Onze klant

Electric by D'Ieteren is een start-up die deel uitmaakt van het Lab Box, dat als doel heeft de mobiliteit te verbeteren en dat op zijn beurt weer deel uitmaakt van de D'Ieteren Groep, de verdeler van Volkswagen, Audi, SEAT, Skoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Cupra en Porsche voertuigen in België.

Om tegemoet te komen aan de groeiende vraag op de markt van elektrische voertuigen, lanceerden ze in 2019 EDI om oplaadpunten voor elektrische en hybride voertuigen aan te bieden aan particulieren en professionals.

Sinds de lancering heeft de start-up een sterke groei doorgemaakt en is het uitgegroeid van een team van 6 tot ongeveer 100 werknemers.

We werkten voornamelijk samen met Manon (Digital Strategist) en Olivier (Head of IT) en we praatten ook veel met Steven, de marketing manager. Onze twee teams kenden een vruchtbare samenwerking.

#2.

Hun noden en behoeften

In eerste instantie had EDI een landingspagina nodig om hun producten te presenteren op het Autosalon van Parijs in 2021. Toen ze op zoek gingen naar hun dienstverlener voor dit project, wisten ze al dat dit zou leiden tot een belangrijkere samenwerking vanwege hun snelle groei.

Electric by D'Ieteren wilde ook een dienstverlener met expertise in de ontwikkeling van een deel van hun marketing toevertrouwen om hun processen te verbeteren en te optimaliseren: de website, e-mails, alles wat te maken heeft met de klant, enz.

Omdat het bedrijf zeer snel groeit, worden de processen complexer en als er iets wordt aangepast, is de impact dus veel groter. EDI wilde ondersteuning van specialisten om de ontwikkeling te volgen en te garanderen.

Een bedrijf gespecialiseerd in ontwikkeling op maat met ontwerpvaardigheden en Odoo-expertise was absoluut noodzakelijk, aangezien hun webplatform en interne processen via Odoo worden beheerd.

#3.

Onze oplossing

We zijn begonnen met het ontwikkelen van de gewenste landingspagina voor het autosalon, die we hebben geïntegreerd in hun reeds bestaande Odoo-systeem.

Deze eerste opdracht heeft ons in staat gesteld om gekozen te worden door Electric by D'Ieteren om de evolutie en optimalisatie van hun webplatform en marketingprocessen te verzekeren.

Sinds het begin van onze samenwerking hebben we verschillende punten geoptimaliseerd:

Verhoging van hun conversiepercentage via hun webplatform:

We hebben bepaalde bestaande pagina's van hun platform aangepast en nieuwe, overtuigendere pagina's gecreëerd om gebruikers meer te betrekken.

We hebben een structuur opgezet op basis van de marketinginhoud die is verstrekt door EDI om deze toegankelijker en aantrekkelijker te maken met het oog op het converteren van klanten.

Het doel van deze optimalisaties is om interesse te wekken voor EDI-producten en nieuwe leads te genereren.

We hebben voornamelijk gewerkt aan de toegankelijkheid en de klantbeleving om deze zo optimaal mogelijk te maken.

Creatie van een professionele e-mailstroom:

We hebben een duidelijkere, professionelere, aantrekkelijkere en dus effectievere e-mailstroom opgezet, wat essentieel is voor marketing-e-mails met als doel conversie.

We hebben de stroom in lijn gebracht met het algehele design van EDI, waardoor hun visuele identiteit wordt versterkt en wat zorgt voor meer geloofwaardigheid bij klanten en hen nog meer overtuigt.

Implementatie van een intern automatiseringstool voor het genereren van e-mails:

We zijn gestart met Odoo om automatische blokken aan e-mails toe te voegen, zodat het marketingteam van Electric by D'Ieteren zijn e-mailcampagnes naar wens kan aanpassen: snel een header, footer, etc. toevoegen.

Dit hulpmiddel vergemakkelijkt hun dagelijkse taken aanzienlijk.

We hebben uiteraard een consistent design gecreëerd met de rest van de branding van EDI, waardoor hun visuele identiteit nog meer wordt versterkt.

Verbetering van het commerciële proces:

De offerte-PDF is het belangrijkste document in de relatie met de klant omdat het alle informatie over EDI-producten levert en de klant moet overtuigen om zijn bestelling te plaatsen.

Voorheen werd dit PDF-bestand automatisch gegenereerd door Odoo: zonder branding, zonder interactie met de klant, met veel cijfers, etc. Het was dus niet erg overtuigend of aantrekkelijk.

De oude EDI offerte PDF

Om klanten meer te overtuigen, maakten we een specifiek ontwerp op basis van hun inhoud, wat resulteerde in een beter leesbaar, dynamisch document dat informatie duidelijk en interactief presenteert, met klikbare links en call-to-actions.

De nieuwe offerte PDF gemaakt door ons team

De nieuwe offerte PDF gemaakt door ons team

 

Daarnaast is de verzending van de PDF geautomatiseerd op basis van de klantinformatie die is opgeslagen in Odoo.

De klant ontvangt een gepersonaliseerd aanbod dankzij een systeem van automatische PDF-generatie dat secties toevoegt of verwijdert op basis van de behoeften van de klant.

We hebben ook de installatiegids voor de laadpalen herzien, zodat deze overeenkomt met alle documenten van EDI, met dezelfde branding en een duidelijke en leesbare lay-out.

Het doel is om de klanttevredenheid te verhogen door middel van een meer uitgebreide ervaring.

Van het eerste contact met de klant tot de installatie van zijn laadpaal moet zijn ervaring zo optimaal mogelijk zijn.

Belangrijkste moeilijkheden en beperkingen van het project:

Het meest complexe deel van het project is het begrijpen en kennen van alle interne processen van EDI, die vrij complex zijn omdat ze andere processen kunnen veroorzaken.

Voordat we onze oplossingen ontwikkelen en implementeren, is het belangrijk om eerst te begrijpen hoe Electric by D'Ieteren werkt en welke processen al lopende zijn.

Bijvoorbeeld, toen we de aanbod-PDF opnieuw hebben bewerkt voor klanten, moesten we weten dat er 'voorwaardelijke blokken' zijn die afhankelijk zijn van de installatie en de offerte. Het is dus belangrijk en essentieel om de interne processen bij EDI te begrijpen om de meest geschikte oplossing te ontwikkelen.

In termen van beperkingen moet EDI bepaalde structuren respecteren die zijn opgezet door D'Ieteren, zoals bijvoorbeeld voor tagging.

Het marketingteam moet ook samenwerken met het IT-team van EDI, omdat er bepaalde procedures zijn die moeten worden gevolgd, met name voor de implementatie die op een bepaald tijdstip en met verantwoordelijken moet worden uitgevoerd om eventuele problemen op te lossen.

De uitdagingen zijn meer gerelateerd aan de structuur van het bedrijf (dat van een groot concern) dan aan het project zelf.

 

#4.

De voordelen

"Sinds de samenwerking met Deuse zijn er enorm veel verbeteringen doorgevoerd die we alleen nooit hadden kunnen realiseren."

Volgens Manon zijn er heel veel voordelen geweest, al is het moeilijk om precieze cijfers te geven, omdat het om structurele verbeteringen van processen gaat.

Voor onze samenwerking werden alle processen uitgevoerd in het Odoo CMS, en moest het marketingteam de ontwikkelaars en de ITafdeling van Electric by D'Ieteren vragen stellen, waardoor het veel trager verliep.

De structuur van grote groepen, die onvermijdelijk imposanter is, vertraagt processen vaak. De structuur van ons bedrijf laat ons toe om wendbaarder en sneller te zijn, dus konden we EDI helpen om hun processen te vereenvoudigen.

Nu is het hele systeem sneller en kunnen ze hun klanten complexere en aantrekkelijkere oplossingen bieden.

Ze kunnen ook interessantere dingen doen voor hun marketing, bijvoorbeeld op het gebied van design: er zijn veel meer mogelijkheden, het is leuker en het maakt meer creativiteit en sneller reactievermogen in communicatie mogelijk.

#5.

Onze samenwerking

"Jullie geven goede adviezen, zijn experts in jullie vakgebied, en dat is geruststellend!"

Onze samenwerking met EDI verschilt van een gebruikelijk project omdat het een begeleiding en een voortdurende ontwikkeling betreft, en geen afgerond project zoals bijvoorbeeld de ontwikkeling van een mobiele applicatie.

Lees hieronder het perspectief van Manon:

"Onze samenwerking verloopt uitstekend. Ik vind dat we goed met elkaar communiceren, we zorgen er allemaal voor dat de zaken duidelijk zijn, en als dat niet het geval is, wordt dat uitgesproken om verwarring te voorkomen.

Bovendien valt me op dat jullie niet aarzelen om jullie mening te geven, te waarschuwen voor mogelijke risico's, en jullie staan open voor suggesties. We zochten mensen met eigen meningen om echt samen te kunnen werken.

Jullie zijn realistisch, jullie verkopen geen onmogelijkheden alleen maar om ons te laten dromen, en dat is super belangrijk, vooral in de IT!

En vanuit persoonlijk oogpunt is het fijn om met jullie samen te werken. Jullie hebben allemaal aardige en hartelijke persoonlijkheden."

Aan onze kant zijn we dan ook zeer tevreden met deze samenwerking en trots om samen te werken met Electric by D’Ieteren om hen te helpen bij hun groei.

Het marketingteam levert ons altijd kwalitatieve teksten en wireframes, wat ons werk aanzienlijk vergemakkelijkt.

Joachim, een van de ontwikkelaars die aan dit project werkt, beschrijft het als uitdagend en zeer leerzaam: "De verwachtingen van EDI zijn hoog, dus ons code moet uitstekend zijn. Het is echt een leuk project, waardoor ik ook veel bij leer."

We hebben de juiste werkmethode gevonden en vormen een echt team met als doel dezelfde doelstellingen te bereiken, wat voor ons van groot belang is.

Aarzel niet om hun website te bezoeken om de laadpalen van EDI - Electric by D'Ieteren te ontdekken en de vruchten van ons werk te zien.

Heb je een vraag, een project om te ontwikkelen?Twijfel niet langer en neem contact met ons op!