< Terug naar bronnen

Een bestek schrijven voor een webapplicatie: download een voorbeeld

Ontdek alle stappen die komen kijken bij het schrijven van de specificaties waarmee uw serviceprovider de ideale webapplicatie voor uw project kan ontwikkelen. Download onze sjabloon voor het bestek aan het einde van het artikel.

#1.

Inleiding

Aangezien dergelijke projecten omvangrijk zijn, vereist de ontwikkeling van een webtoepassing voldoende voorafgaande organisatie en planning.

Dit omvat met name het opstellen van uw bestek. Dit document bevat ruime informatie met betrekking tot uw webtoepassing en stelt u in staat om het kader van uw project te bepalen.

Het doel ervan is om uw eisen te definiëren, zodat de meest geschikte oplossing kan worden gebouwd.

In dit artikel leert u hoe u efficiënt uw bestek kunt schrijven, zodat het IT-team goed begrijpt wat uw wensen zijn en de beste oplossingen kan kiezen voor uw webtoepassing.

Een downloadbaar model van een bestek is beschikbaar op het einde van het artikel.

#2.

Enkele aanbevelingen

Allereerst kan het nuttig zijn om de volgende tips te volgen om efficiënt te werk te gaan bij het opstellen van uw bestek:

Het schrijven van uw bestek kan maar beginnen zodra u overtuigd bent van uw idee. Als dat nog niet het geval is, raden we aan te wachten.

Bijvoorbeeld: als u slechts 70% zeker bent over uw idee, dan zullen er waarschijnlijk wijzigingen plaatsvinden tussen het schrijven van het bestek en de lancering van uw webtoepassing.

Deze situatie is niet ideaal, omdat terugkeren in het proces tijdverlies zal veroorzaken voor de ontwikkeling en het eindresultaat mogelijk niet aan uw verwachtingen zal voldoen.

Om u te helpen bij de voorbereiding van uw project, hebben we een artikel geschreven waarin we onze adviezen delen en alle best practices om ervoor te zorgen dat uw ontwikkeling zo soepel mogelijk verloopt.

De inhoud van het bestek moet beknopt zijn: de uitleg moet kort en bondig zijn om begrip en opvolging door uw project manager te vergemakkelijken.

De informatie met betrekking tot het ontwerp en de functies die u voor uw toepassing zou willen, mag ook niet té gedetailleerd zijn. Dit stelt ontwikkelaars in staat enige vrijheid te behouden in hun werk.

Het is vermeldenswaardig dat niet alle IT-ontwikkelingsbedrijven het bestek beschouwen als een vast te volgen handleiding van A tot Z.

Bij Deuse, bijvoorbeeld, gebruiken we het bestek om de 'User Stories' te definiëren. Deze verhalen leggen de functionaliteiten van de toekomstige software uit vanuit het perspectief van de gebruiker.

Elk van deze componenten wordt ontwikkeld, en de User Stories dienen als referentie voor het project. Daarom nemen wij elementen uit het bestek die niet voorkomen in de User Stories niet in overweging.

Daarom is het essentieel om duidelijke afspraken te maken met uw project manager over het gebruik van het juiste document voor de ontwikkeling van uw webtoepassing om misverstanden te voorkomen.

#3.

De inhoud van uw bestek

Uw bestek bestaat uit drie essentiële punten die gedetailleerd moeten worden om het project goed te laten verlopen.

Een korte beschrijving van uw webtoepassing:

Het is allereerst belangrijk om het bereik van uw project te bepalen met behulp van de volgende vragen: wat, waarom, hoe? U moet ook uw doelgroep definiëren (wie zal toegang hebben tot de toepassing?).

Dit zal u in staat stellen om het meest geschikte type toepassing voor uw project te kiezen (webtoepassing of mobiele toepassing).

Bijvoorbeeld, als uw gebruiker professioneel is, wordt een webtoepassing eerder aanbevolen dan een mobiele app. Als er verschillende soorten gebruikers zijn, kunnen de functies variëren. Het is ook belangrijk om het belangrijkste doel van uw webtoepassing in gedachten te houden.

Wanneer dit alles is gedaan, kunt u de huidige context beschrijven en uitleggen waarom uw project de tussenkomst van een project manager vereist.

Daarnaast is het interessant om de workflows op te nemen die zullen worden geïmplementeerd: hoe wilt u dat ze werken en met elkaar communiceren?

Vervolgens kunt u de noden achter het project benadrukken. Is het om een probleem op te lossen? Wilt u voldoen aan een bestaande of nog niet vervulde behoefte? Dat is aan u om te bepalen.

De context waarin u zich bevindt, is ook een bepalend element. Aarzel niet om informatie te verstrekken over uw functie, maar ook over de sector waarin u werkt en de procedures die u dagelijks toepast.

Als bepaalde specifieke ondersteunende documenten of apparatuur een rol spelen in het project, is het raadzaam om deze aan uw project manager te verstrekken, evenals de gebruikershandleiding. Hetzelfde geldt als er externe services moeten worden geïntegreerd.

Het kan zijn dat u al een eerste versie van de digitale oplossing heeft en deze wilt verbeteren. In dat geval is het handig om de werking aan uw project manager te tonen en representaties in uw specificatiedocument op te nemen. Dit stelt hen in staat om het vertrekpunt van het project te begrijpen.

Kortom, geef hen alle nuttige documenten die u in uw bezit heeft.

Het benadrukken van de functionaliteiten:

Functionaliteiten omvatten de acties die gebruikers op uw webtoepassing kunnen uitvoeren: een foto nemen, een bericht verzenden, producten kopen, reserveren, enzovoort.

U moet onderscheid maken tussen twee soorten functionaliteiten: essentiële en optionele (ook wel "nice-to-have" genoemd).

Afhankelijk van uw budget en de technische mogelijkheden, is het mogelijk dat u niet alle functionaliteiten kunt ontwikkelen. De belangrijkste zullen dan als prioriteit worden gekozen.

Het is belangrijk om het evenwicht te vinden tussen wat u wilt en wat haalbaar is.

Als u wilt dat de site in meerdere talen wordt vertaald, moet u dit vanaf het begin van het project specificeren. Dit is een functionaliteit die de ontwikkeling van uw webtoepassing beïnvloedt.

De keuze van de pagina's om te ontwerpen:

Nadat u de functionaliteiten heeft bepaald, is het tijd om na te denken over de verschillende pagina's die uw toepassing zullen vormen: startpagina, account aanmaken, inloggen, enzovoort.

Het is niet nodig om een precies idee te hebben van het aantal pagina's dat uw toepassing zal bevatten. Het maken van een eerste schema is al interessant; de rest zal gebeuren tijdens de gesprekken met uw project manager.

Op een webtoepassing kan de inhoud veel uitgebreider zijn dan op een mobiele toepassing. Als er dus pagina's met inhoud nodig zijn (artikelen, geschiedenis, enzovoort), moet u de inhoud van deze pagina's aan uw project manager meedelen.

Het is ook belangrijk om aan te geven of u de mogelijkheid wilt hebben om deze inhoud te wijzigen of dat deze vast moet zijn en in de code moet worden ingevoegd.

Het visuele aspect van uw webtoepassing:

Naast de inhoud is ook de vormgeving van de toepassing een essentiële stap in het voltooien van uw project.

De gebruikersinterface via wireframes

In eerste instantie moet u de verschillende inhoudsblokken voor elke pagina vaststellen; dit zijn de wireframes.

Een wireframe is een schets van uw webtoepassing en stelt u in staat om het project te visualiseren via een schematische gebruikersinterface. U moet verschillende elementen van uw toepassing in de vorm van eenvoudige tekeningen plaatsen: tekst, afbeeldingen, video, knoppen, enzovoort.

De wireframes zijn ook nuttig om de verbindingen tussen de verschillende pagina's te visualiseren.

U hoeft alleen maar pijlen te tekenen om het navigatiepad tussen hen voor te stellen. Deze pijlen geven de actie aan die wordt uitgevoerd wanneer de gebruiker op een knop klikt om naar de volgende pagina te gaan.

Om u te helpen bij de realisatie van uw project organiseren we bij Deuse een speciale workshop voor het maken van wireframes.

Hoewel we ze intern maken, is het erg nuttig als klanten zelf de eerste schema's maken, omdat dit ons begrip van wat ze verwachten voor hun toepassing optimaliseert.

Er zijn verschillende technieken om dit te bereiken: ofwel via grafische software zoals Illustrator of Photoshop, of via tools zoals Lucidchart, Balsamiq, Invision of Figma, of zelfs door ze met de hand te tekenen.

Het ontwerp van uw webtoepassing

In het visuele gedeelte van uw toepassing is er uiteraard het ontwerp.

Allereerst is het belangrijk om te letten op de voorkeuren van de klanten. We vragen hen hier altijd naar en bieden hen de mogelijkheid om ons een lijst van webtoepassingen te geven waarvan ze het ontwerp waarderen en waarvan ze willen dat we ons laten inspireren, zonder rekening te houden met de inhoud of het functioneren ervan.

Dankzij deze lijst zijn onze ontwerpers van tevoren op de hoogte van de te volgen richting.

Het logo en het grafische charter van de klant spelen ook een rol bij het ontwerpen. De project manager en de ontwikkelaars baseren zich op deze details (kleurcodes, lettertypen, enz.) om het ontwerp van uw toepassing te creëren.

Uw communicatie- en marketingstrategie:

Uw bestek wordt doorgaans afgesloten met het gedeelte over marketingkeuzes en strategie. Daardoor wordt uw project manager op de hoogte gebracht van de strategische beslissingen die uw project zullen sturen.

Tijdens de creatie en bouw van de toepassing kunnen marketingbeslissingen al van invloed zijn en bepaalde elementen bepalen.

Het kan met name zijn (hoewel dit minder vaak voorkomt dan bij een mobiele toepassing) dat uw webtoepassing een abonnement vereist voor het gebruik ervan.

Dit is het geval bij betaalsystemen zoals Netflix of freemiumsystemen zoals Spotify. In dit geval is het belangrijk om uw project manager hiervan op de hoogte te stellen, omdat dit zal leiden tot de creatie van extra interfaces en dus de bouw van het project zal beïnvloeden.

Als u van plan bent om SEO of betaalde advertenties toe te passen, moeten bepaalde acties worden ondernomen tijdens de bouw van de webtoepassing. Deze acties zullen het succes van de zoekmachineoptimalisatie bevorderen. Ook hier moet uw project manager van tevoren op de hoogte worden gebracht om dit in de structuur van uw toepassing op te nemen.

 

#4.

Conclusie

Samengevat vereist het opstellen van een projectomschrijving voor een webapplicatie verschillende stappen voor een optimaal resultaat.

Eerst moet u uw project in detail beschrijven, inclusief het hoofddoel en je verwachtingen.

Daarna is het belangrijk om te focussen op de prioritaire en secundaire functionaliteiten, evenals de verschillende pagina's die deel zullen uitmaken van je project.

Vervolgens kunt u u richten op het plaatsen van diverse elementen op de pagina's (tekst, afbeeldingen, video, knoppen, enz.) en hoe de pagina's met elkaar zullen communiceren.

Daarna komt het ontwerpaspect. De project manager moet uw smaak kennen om een oplossing te creëren die bij uw verwachtingen past. Definieer hiervoor een lijst van apps die u leuk vindt en deel deze. Vergeet ook niet om uw eventuele bestaande grafische richtlijnen en logo door te geven.

Eindig uw bestek door uw marketing- en strategische beslissingen te bespreken, die essentieel zijn voor het goede verloop van het project.

Door deze procedure te volgen, zal u een uitgebreide projectomschrijving kunnen maken.

Dit zal je project manager gedurende het hele project in staat stellen om u de meest geschikte en consistente resultaten te bieden voor uw webtoepassing.

#5.

Download een voorbeeldbestek voor een webapplicatie

> Download met één klik een compleet sjabloon voor een bestek <

Om het model te wijzigen en aan te passen, moet u het document eerst downloaden op uw computer/tablet. Door de downloadlink te volgen, krijgt u toegang tot de specificaties als een "reader". U hoeft alleen maar op het downloadpictogram te klikken om uw sjabloon te ontvangen.

Wanneer u deze sjabloon gebruikt, vergeet dan niet de cursieve tekst onder elke sectiekop te verwijderen. Dit zijn tips voor het opstellen van kwaliteitsspecificaties.

Indien u vragen hebt, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. We helpen u graag verder.